thomasenlara.reismee.nl

Mindo - Samona lodge

Hier zijn we weer!!!

We zijn ondertussen iets meer dan een week in Ecuador, en we hebben al ongelofelijk veel gezien! We zijn hier echt graag

Wink

Vorige week maandag zijn we begonnen met Quito wat te verkennen. Daarbij kwamen we per toeval voorbij het presidentieel paleis waar de president himself een toespraak stond te geven. Er waren ongelofelijk veel militairen, sluipschutters op de daken, ... Best wel spectaculair om te zien. Die eerste dag hebben we ook al meteen mogen ondervinden hoe straf de zon hier is: hoewel het hier heel de dag tamelijk bewolkt was, was ik (Lara) op het einde van de dag toch goed verbrand... Verder is het verkeer in Quito één grote chaos! Bussen en taxi´s vliegen letterlijk voorbij, en je moet er zelf maar proberen op te springen... Dit zorgt uiteraard voor hilarische (en soms een beetje gevaarlijke) situaties!!

Om deze chaos te ontvluchten, hebben we de volgende morgen de bus gepakt naar Mindo. Dit kleine dorpje, zonder straatnamen, ligt in een groene vallei op zo´n2,5 uur rijdenvan Quito. Toen we daar aankwamen werden we meteen aangesproken door een schattig bompa´ke, die ons naar zijn al even schattig hostalleke leidde. (Bericht aan Jeannot´ke: Ik ben nog niet tegen een paal gelopen. Maar toen ik nog geen 10 min in het hostal was, en moemoe´ke net even bij ons kwam zitten, viel ik pardoes uit de hangmat... dieje val leek trouwes eeuwig te duren

Tongue out
). In Mindo zijn prachtige watervallen, die we dan ook meteen zijn gaan bezoeken. De tocht daarheen was uiterst vermoeiend, maar gelukkig konden we ons daarna verfrissen in de watervallen.

De volgende dag stonden we vroeg op om met een lokale gids te gaan ´bird-watchen´. Dat was zeker de moeite waard want we hebben veel vogels gezien: toekans, papegaaien, condors, ... De rest van de dag hielden we een siësta en leerden we hoe stabiel in een hangmat te blijven liggen

Wink
. dit lukt ondertussen bijzonder goed ...

Donderdagmiddag namen we de bus terug naar Quito om ons voor te bereiden op de 8-uur durendenachtelijke busrit die ons te wachten stond om naar de jungle te gaan. Die busrit was trouwens één grote HEL!!! Heel de tijd zigzag weggetjes, bulten in de baan, super plakkerig heet, ... Geen oog dicht gedaan dus. Maar vrijdag was er geen tijd om te luierikken, want we moesten meteen de kano op voor een 4-uur durende vaart dieper de jungle in. Deze tocht was dan weer wel echt de moeite: onderweg zagen we aapjes, allerlei vogels, schildpadden en prachtige natuur natuurlijk! Aangekomen aan de lodges waren we precies op het aards paradijs, het was er echt prachtig!!! We zaten in de groep met een Hollandse, 3 Duitsers en een Oostenrijker, een tof groepke... Het eten in Samona lodge was super lekker, er was WARM water (dit waren we al niet meer gewoon

) en de mensen waren superrr vriendelijk!!! Vooral onze uiterst schattige gids Lenny, echt zo ééntje om mee te pakken in uwe rugzak. Jammer genoeg bleken onze rugzakken net iets te klein ... Jaja, we missen hem toch al een beetje
Tongue out
!! De eerste avond deden we een nachtwandeling (omdat 70 % van de dieren nachtdieren zijn) en zagen onderweg allerlei vieze beestjes: spinnen (o.a. tarantula's), mega-grote sprinkhanen en kevers, maar jammer genoeg nog geen slangen. Terug aan onze lodge bleek dat onze kamer boordevol gigantische kakkerlakken zat (baaaaahhhhh), we hadden namelijk sandwiches in de kamer laten liggen: Géén goed plan! Gelukkig hadden we onze muskietennetten al opgehangen en zaten er geen in ons bed.

De volgende dag maakten we ´s ochtends een lange wandeling en zagen we weer allerlei dieren: schattige aapjes, vogels, allerlei insecten, ... In de namiddag gingen we vissen, kei-tof!!! Vooral voor mij dan; ik ving een piranha en een katvis, Thomas ving.... NIKS (hahaha...). Toen de avond begon te vallen gingen we met de kano terug naar de lodges en onderweg zagen we echt verschrikkelijk veel kaaimannen!!! Echt beesten tot 6 meter lang, die twee meter van ons verwijderd waren!!! Meestal zagen we wel enkel de ogen of het hoofd, maarhet was tochbest wel spannend en geweldig om te zien. We zagen ook nog een Boa in de bomen zitten. Bij het avondeten zat er trouwens echt een GIGANTISCHE tarantula boven onze kop, Smakelijk!

De dag erna leerden we tijdens de wandeling over de medische krachten van planten en bomen. We aten takken die onze mond verdoofden (gelukkig meer eventjes) en aten mieren die als limonade smaakten (mmmm...). In de namiddag bezochten we de Tarapuy Siona community die in de jungle wonen. We mochten mee Yuca (maniok)-brood maken en proeven. We mochten ook spelen met hun tam aapje, Nacho, oooohhh zo schattig entof!!! Ik heb trouwens een armbandje gekregen van Thomas gemaakt door de plaatselijke kindjes (Hoe lief

Wink
). ´S avonds gingen we naar de zonsondergang kijken op de Laguna Grande, dobberend op de kano... WAAAUUUWWW, echt één van de mooiste dingen die we ooit gezien hebben, ´t was echt ongelofelijk, precies een postkaartje ofzo
Tongue out
). Het avondeten was een heuse verrassing: Spaghetti!!! Amaaaiii da smaakte, normaal is´t hier ALTIJD rijst, zowel ´s middags al ´s avonds (en soms zelfs ´s morgens!!!).

De volgende dag maakten we ´s morgens nog een wandeling en daarna zat onze tocht in de jungle er jammer genoeg op

Frown
. We namen de kano terug naar de bewoonde wereld en daarna volgde weer een 8-uur durende busrit naar Quito. Onderweg werden we tot 2 maal toe gefouilleerd en gecontroleerd door een bende militairen... pfff, echt ni fijn. Nu zitten we dus terug in Quito plannen te maken voor de volgende dagen. Waarschijnlijk gaan we morgen naar La mitad del Mundo (op de evenaar) waar allerlei experimentjes worden gehouden... maar we zien nog wel, tijd genoeg he
...

Nog goe werken daar allemaal in ons België - landje en tot snel!!

Oh ja, foto´s komen er zo meteen op

Dikke kussen en knuffels

Pour la famille en France/au Portugal: Tout va très bien ici!!! La nature est magnifique, les gens sont trop gentils, il y a plein d'animaux et d'insectes que nous n'avions jamais vu,on mange très bien :) ... La semaine passée nous avons passé 2 jours à Quito. C'est une ville enorme mais très chouette. Là nous avons aussi vu le président :). Après nous avons passé 2 jours a Mindo, un petit village avec beaucoup de cascades et plein d'oiseaux. Les derniers 4 jours nous avons été dans la jungle. Ici nous avons aussi vu plein d'animaux (des singes, des alligators, des araignées géantes, des serpents, ...) et bien sûr la nature était trop belle!!! Vous pouvez voir ça sur les photos :)

Demain nous allons à Otavalo, où il y a plein de petits marchés.

Bon, c'est tout pour maintenant, nous avons déjà passé des heures sur l'internet :)

Gros bisous à tous et à bientôt!!!

Eerste nacht in Quito

Ok, hier zijn we dan met ons eerste bericht uit het verre Ecuador. Na een toch wel lange vlucht hebben we ons eerste nachtje hier goed overleeft en echt super goed geslapen, want met de zenuwkes van de laatste dage was dat er ni echt van gekomen. Bij de landing in Ecuador bleek uiteraard dat we onze 'Lonely Planet' (informatieboek) van Ecuador in het vliegtuig waren vergeten (Jaja, we horen het al: 'typisch he'). Tja, voor vergeetachtigheid staan we nu eenmaal alom bekend

Tongue out
!! Gelukkig heeft het vliegtuigpersoneel het boekje snel terug gevonden ...

Maar alle, vanaf nu kunnen we er echt aan beginnen. Vandaag gaan we de oude stad van Quito verkennen en binnen een paar dagen trekken we de jungle in, daar kijken we echt naar uit.

Deze keer hebben we dus nog niet veel te vertellen, maar dat zal de komende weken nog wel veranderen, jullie horen het nog wel!!!

Tot Later!!!

Groetjessss

Nog een paar uur...

Woehoew! Eindelijk is het bijna zover! Na vele maanden voorbereiden en aftellen, vertrekken we binnen een aantal uurtjes richting Zaventem (En ja: De zenuwen zijn zekeraanwezig

SPANNEND!!).

Ons vertrek leek deze week een aantal keer helemaal niet evident: eerst was er de staking in Zaventem, dan een staking van iberia (onze luchtvaartmaatschappij) in Madrid (waar wijzullen overstappen) en vrijdag besloten politiemensen en militairen een staatsgreep te plegen in Ecuador...; de president werd gegijzeld, luchthavens gesloten, ...Die staatsgreep mislukte, en de rust lijkt stilletjes aan terug te keren in het land. De noodtoestandis er nog wel afgekondigd tot 4 oktober, maar de luchthavens zijn gelukkig weer open. We zullen de eerste dagen in Quito toch watvoorzichtig zijn...

Ondanks dit nieuws hebben we echt super veel zin in dit avontuur enhopelijk krijgen we snel de mogelijkheid om iets van ons te laten horen en wat foto'tjes door te sturen. We zijn er eens mee weg

Laughing

Dag lieve mensen en hopelijk tot snel!!!