thomasenlara.reismee.nl

Peru is de max!!!!!!

Hallo'kes,

Hier zijn we nog is! OK we vlogen dus naar Lima, de hoofdstad van Peru met bijna evenveel inwoners als heel Belgie tesamen. De vlucht was erg aangenaam en ook zo voorbij, we hadden dan ook genoeg leuke herinneringenom aan terug te denken...

De eerste dag in Limadeden we het watrustiger aan en genoten we vooral van het ietsfrissereweer, want na 2 weken leven inhet amazone gebied deed dat tochgoed (moeilijk te geloven zeker vanuit het koude Belgie landje...). Dag 2 gingen we op verkenning in de grote stad.We merkten al meteen dat je in de taxi's in Lima beter je ogenkan dicht houden want die rijden daar als zotten. Ondanks de vele negatieve verhalen die we van andere reizigers over Lima hadden gehoord, beviel de stad ons juist wel heel goed. Vele grote pleinen, kerken, kathedralen, stranden, koloniale gebouwen, ... In de namiddag bezochten we eeneen grote kerk waarin zich een hele oude bibliotheek bevond.Dit gebouw is trouwens één van de weinige dat de aardbeving van 1746 in Peru heeft overleefd. Maar de hoofdreden van ons bezoek aan deze kerk waren de catacomben in de kelder.Er wordt geschatdat er tussen de 15eeuw en de 17eeuw meer dan 70 000 mensen werden begraven in de catacomben.Er lagen dus duizenden skeletten, schedels, ... Zeer luguber maar ook welzeer interessant om eens te zien :).s' Avonds leerden we een Hongaars koppel kennen waar we de hele avond mee vulden op het terras van ons hostel, met de nodige drank erbij uiteraard. Ze lieten ons proeven van een zeer strafHongaars drankje; Egészségedre (Ze hadden het opgeschreven voor ons,anders hadden we het nooit onthouden uiteraard).De volgende dagen vulden we vooral met het kopen van geschenken op artisenale marktjes voorde familieom die vanuit Limanaar Belgie te zenden. Ooh ja, we hebben in Lima trouwens ne goddelijke winkel gevonden waar ze alles hadden: zalige pistolets, croissants, .... Maar het belangrijkste van al: zooooveeeel kaas :) (kaas is hier normaal kei slecht), Brie, camembert, gouda, ... Noem maar op... Zalig :)

Na het Lima verhaalnamen we de bus verder naar Cusco. Niet verschieten: 21 uur op de bus!!! Maar het was een zeer aangename en luxueuze bus en vooral geen wenende kinderen in de onmiddellijke omgeving dus we konden toch een beetje slapen...Aangekomen In Cusco voelden we meteenhet verschil, Limabevindt zich aan de zee en Cuscodiep in bergen op een hoogte van 3200 meter. We waren heel snel buiten adem als we bergop moesten, dus besloten we meteen een mate de coca te gaan drinken (coca-thee, vertraagt de hartslag). Cusco is eenzeer aangenaam stadje met vele prachtige pleintjes, musea, kathedralen, kleine gezellige straatjes, ... Maar het isook zeer toeristisch omdat je van hieruit verder kangaan naar machu picchu wat bijna alle backpackers dan ook doen... Na de 21-uur durende busrit hebben we de eerste dag vooral in ons hostel doorgebracht waar we veel coca-thee dronken :). We hadden nog 5 dagen te gaan voor de start van de Incatrail (4 dagen durende tocht naar de Machu Picchu) dus bezochten we tal van museums, ruïnes, marktjes, ... en hebben we wa (geprobeerd) te wandelen als voorbereiding...

Ok, dan het meest interessante: het bewandelen van de Incatrail naar de Machu Picchu. De eerste dag werden we om half zeven 's ochtends aan ons hostel opgehaald door een bus. Onze groep bestond uit 15 jonge mensenvan 11verschillende nationaliteiten(3 Belgen, 2 Duitsers, 1 Maleisische, 1 Chinese, 1 Cambodjaan, 1 Fransman, 1 Canadees, 2 Brazilianen, 1 Pool, 1 Engelse, 1 Ier). We werden bijgestaan door 2 gidsen en 14 dragers. Dedragers waren echt ongelofelijk,zesleurden alles voor ons mee: tenten, eten, stoelen, gas-flessen, ... En die waren zelfs met al die kilo's op hun rug ongelofelijk snel, die liepen de Incatrail echt af, ni gewoon!!!! Wij moesten al onze persoonlijke spullen meedragen (kleren, slaapzak, drinken, snacks, ...) en da woog echt al meer dan genoeg op al die steile paden.

Natuurlijk was het goed aan het regenen toen we aan de tocht begonnen, maar we lieten de pret absoluut niet bederven ;). De eerste dag zouden we 10 km stappen en gelukkig klaarde het rond de middag op. Tegen de tijd dat wij aan de lunch-plek waren aangekomen hadden de dragers al een tent opgezet, thee gezet en het eten gemaakt!

Het was de hele dag klimmen en dalen en soms zaten er echt al heel zware stukken tussen (hoewel ze hadden gezegd dat de eerste dag makkelijk zou zijn)!!! Maar de uitzichten onderweg waren echt fenomenaal, zo mooi!!! In de namiddag bezochten we ook nog prachtig gelegen ruïnes. Rond 17uur waren we aan onze eerste campingplaats waar de dragers al gezorgd hadden voor coca-thee en enorm veel popcorn, hmmm da smaakte!!! 's Avonds was iedereen vroeg de tent in :)...

De volgende dag werden we om 5.30 uur gewekt door de porters die ons coca-thee brachten in de tenten (wat een service :)). Dit zou de zwaarste dag worden: op 4 à 5 uur tijd zouden we 1200 meter moeten stijgen (tot 4200m) en daarna 2 uur weer dalen tot aan de volgende kampplaats. Man man man, er werden echt massa's coca-blaadjes gekauwd, maar het hielp gelukkig echt!!! Het was een ongelofelijk steile weg naar boven, duizende trappen waar geen eind aan leek te komen, ... De natuur was wel weer prachtig onderweg. Uiteindelijk heeft iedereen goed binnen de tijd de top bereikt (in de regen...), trots da we waren :)!!! Maar op de top was het ijzig koud, er was veel wind en de regen leek echt in ons gezicht te snijden. Snel aan de afdaling beginnen was de opdracht. Dit was echter ook geen makkie, omdat de weg spekglad was en het dalen op den duur serieus pijn begint te doen in de benen. Rond 13 uur kwamen we aan bij de 2de kampplaats (dolgelukkig dat we het hadden gehaald). Weer veel thee gedronken, goed gegeten en in de namiddag uitgerust in de tent. 's Avonds was er voor iedereen een beetje rum voorzien om op te warmen, da was geen slecht idee :),

De derde dag werden we om 5.00 uur gewekt door de portersmet de coca-thee.Die dag hadden we 16 km van klimmen en dalen voor de boeg.Het was weer een zware (iedereen begon de pijn in zijn benen te voelen)maar mooie tocht en we bezochten onderweg ook enkele ruïnes. Toen we in denamiddag aankwamenaan de laatste kampplaatswerden we beloond met een warme douche en frisse pintjes :)!!!We kregen een overvloedig en zeer lekker laatste avondmaal en hielden een ceremonie om de dragers te bedanken. Het waseen zeer gezellige avond.

Degrote dag brak zeer vroeg aan: om 3.30 uur werdenwe gewekt en na ontbeten te hebben gingen we aanschuiven aan de laatste check-point voor de macchu picchu. Toen die rond 5 uur open ging leek iedereen opeens weer frisse benen te hebbenwant er werd echt bijna gelopen naar onze eindbestemming die nog zo'n twee uur verder lag. Zo spannend!!! En toen, plots, zagen we het wereldwonder vanuit de verte,WAAUUWWW, weer een onbeschrijfelijk gevoel. Nog nooit zoiets moois gezien.... dit doe echt iets me ne mens :) ... Hiervoor hadden we het allemaal gedaan en het was het meer dan waard!!! Toen we eindelijk echt bij de Machu Picchu waren gearriveerd was het nog mooier, de omgeving maakte ons gewoon sprakeloos, zo mooi! We kregen eerst een rondleiding en daarna kregen we de mogelijkheid om de Huayna Picchu te beklimmen, een berg achter de Machu Picchu. Van ons me twee greep enkel Thomas die kans,mijnbenen wilden echt nimeer mee!! Maar de uitzichten vanop die berg bleken ook geweldig te zijn.

Echt deze tocht en eindbestemming zullen we noooooiiit meer vergeten, het was fantastisch!!!

Nadat we in de namiddag de bus terug hadden genomen naar het dichtst bijzijnde stadje zijn we daar met een aantal mensen van onze groep naar de warmwaterbaden geweest. ZALIG!!! Met een mojito'ke en een pintje relaxen in het warme water en genieten van de mooie omgeving,,, 's Avonds de trein terug gepakt naar Cusco en daar doodop aangekomen. We waren echt zo moe dat we de volgende dag bijna de hele dag geslapen hebben. 's Avonds zijn we uitgegaan met enkele mensen uit onze groep, da was ook nog is plezant!!!

Zo, dit was ons verhaal voor deze keer. Hopelijk kunnen jullie er ook van genieten!