thomasenlara.reismee.nl

Chile

Heylaaa!!!

Het is alweer een hele tijd geleden dat we nog iets op de blog hebben gezet, dus hier ons (waarschijnlijk voorlaatste) verhaal...

Vorige keer waren we net aangekomen in Chili, in het ongelofelijk hete San Pedro de Atacama. Daar deden we een uitstap naar de maanvallei: Het is er net een maanlandschap, met prachtige zand- en rotsformaties. Deze vallei is trouwens één van de droogste ter wereld! 's Avonds werden we nog getrakteerd op een mooie zonsondergang in deze woestijn. De volgende dag konden we om 03.30 uur ons bed uit om naar de El Tatio-geisers te gaan kijken! Pfff, super vroeg, maar twas zeker de moeite waard! De geisers (64 in totaal) waren echt talrijk aanwezig in een omgeving vol vulkanen. Verder was er ook nog een natuurlijk warm waterbad... Thomas heeft ervan genoten, maar omdat het (in tegenstelling tot San Pedro) echt ijskoud was (aan het vriezen!!), heb ik er toch maar voor bedankt, geen zin om mij om te kleden in die koude!!! Nadien aten we nog lekkere lama-brochetten (hmmm...) en reden terug naar San Pedro.
Van daaruit namen we de bus richting zonnige kust, naar La Serena. We kwamen daar terecht in een zeer gezellig hostel met fijne mensen! De volgende dagen wa opt strand gelegen (en ons nog is wa laten verbranden uiteraard) en geshopt, rustig aan dus :). We zijn ook nog naar een vissersdorpje geweest waar verschillende zeeleeuwen aan de pier de show aan het stelen waren. Verder deden we nog een nachtuitstap naar een sterrenobservatorium, midden in de woestijn, echt geweldig! We hadden echt nog nooit zo ne volle en heldere sterrenhemel gezien, prachtig gewoon! Eerst konden we door een mega-grote telescoop naar verschillende sterrenconstelaties kijken en we konden met het blote oog de melkweg zien! Maar dat was nog niet alles, we konden zelfs met het blote oog een andere galaxie zien, die op 150.000 lichtjaren van onze aarde gelegen is! Straf he ;)!! We zagen door de telescopen verschillende nevels en konden zien dat sterretjes die miniscuul lijken met het blote oog, soms sterrenclusters van wel 10.000-den sterren kunnen zijn, very interesting! Terwijl we met zen allen naar de lucht aan het staren waren, zagen we trouwens plots een prachtige vallende ster, me ne super lange staart, zooo mooi! Er werd daar wat afgewenst ze ;)... Wisten jullie trouwens dat veel van die mega-telescopen in België worden gemaakt? Maar wij kunnen daar uiteraard ni veel mee doen met al die lichtvervuiling in ons landje! In elk geval hebben we heel veel bijgeleerd in het sterrenobservatorium, het was echt interessant!
Na La Serena begaven we ons naar de volgende kust-stad, Valparaiso. Buiten de stranden en de stad te hebben bezocht, hebben we daar niet veel gedaan. We zouden daar mischien wel meer kunnen gedaan hebben, maar zoals we eerder al vermelde is het een pak duurder in Chili en moeten we echt wat op onze centen letten. Maar niet getreurd, we hebben ons daar niet verveeld!!

Dan naar de hoofdstad Santiago. Nadat we een tip hadden gekregen van iemand in een vorig hostel kwamen we daar echt in het beste hostel terecht van onze trip tot hiertoe. Super groot koloniaal gebouw met mega grote kamers, patio's en keuken... En het belangrijkste van al, een geweldig zwembad met bar en zoveel jong volk om samen mee te pintelieren. Je kan dus geloven dat het moeilijk was om het hostel te verlaten want alles was voor handen. Daar kwam nog bij dat we een Braziliaans koppel leerden kennen die wel letterlijk heel de dag met ons wilden drinken. Verder leerden we nog amusante Amerikanen, Fransen en Australiers,... kennen en onze dagen bestonden er uit ping-pongen, bier-ping-pongen, zwemmen, zingen, bbq-en, cricket spelen (enkele gasten van de nationale ploeg van Chili waren aanwezig!), en feesten! Zalig! Na 4 dagen gingen we dan toch de stad is in samen met het Braziliaanse koppel en we bezochten het presidensieel paleis, de kathedraal en de Plaza De Armas. De laatste dag van ons verblijf in de hoofdstad, bezochten we het museo de memoria y los derechos humanos. Hier konden we allerlei filmpjes, documenten en interviews bekijken over geweld en foltering tijdens de dictaturen in Zuid-Amerika, in het bijzonder die in Chili. Er lagen ook allerlei persoonlijke spullen van mensen die verdwenen zijn tijdens deze periode. Het was zeer interessant maar wel akelig om te zien wat die mensen moeten doorstaan hebben, constant gefouilleerd worden, met de handen boven het hoofd in rijen lopen, opgepakt worden voor niets, gefolterd worden (waterboarding, elektrocutie,...). In Chili was deze miserie pas in 1990 voorbij, kunde da geloven?!
Na Santiago was onze volgende stop Pucon. We kwamen daar terecht in een hostel dat tijdelijk uitgebaat werd door een Vlaams koppel wat wel zeer fijn was voor ons uiteraard! Jammer genoeg hadden we daar zo'n slecht weer dat het bijna niet te doen was om buiten te komen (normaal kan je daar een vulkaan beklimmen maar daar hadden we nu toch niks aan gehad, jammer) . Het enige spannende dat we daar mee maakten waren 2 lichte aardbevingen en een zatlap die 's nachts door ons raam kwam gekropen op zoek naar één of ander meisje dat hij die avond had leren kennen.
En de volgende dag, wij 6 jaar samen!! In de voormiddag namen we de bus naar Puerto Varas, en zodra we geïnstalleerd waren in ons hostel, besloten we te gaan aperitieven op deze heugelijke gebeurtenis ;). 's Avonds gingen we lekker eten in een chiquer dan we ons normaal permitteren en het was zeer lekker!! Na dit gezellig avondmaal wou er nog iemand een romantische avondwandeling gaan maken aan het water. Thomas zag zijn kans en vroeg zijn schatje ten huwelijk ( Verdere details willen we er (nog niet) over kwijt ;)!! ). Gelukkig voor Thomas was het antwoord volmondig JA, hoera!! Uiteraard moest dit gevierd worden en gingen we een flesje champange drinken in het casino. Wat een dag he :)!!
Verder gingen we in Puerto Varas nog paardrijden in een omgeving van meren en vulkanen, leuk maar na 3 uur pijnlijk aan de poep!!!
Oke, de volgende dag begonnen we aan een (ni verschieten) 32 uur (!!!) durende busrit naar Punta Arenas, in het zuiden van Chili. Om hier te geraken, moesten we door Argentinië rijden, en dus 2 keer de grens passeren wat heel wat tijd en geduld vergde! We reisden van daaruit ineens door naar Puerto Natales (nog is twee 2 uur) waar we meteen in orde probeerden te maken voor onze 5-daagse trektocht door Parque nacional Torres Del Paine. We schaften onszelf een tent, kookgerei, slaapmatjes, eten voor 5 dagen... aan en we konden de dag nadien vertrekken (met veel te zware rugzakken natuurlijk). Leuk om is een trektocht op ons eigen te maken zonder gids en zo!
Na een overzet met de boot begon onze eerste dag met een trekking richting Glacier Grey; een enorme ijsmassa gelegen aan Lago Grey. Het was een heel hete dag, dus soms was het wel wat zwaar, maar de uitzichten waren fenomenaal, zeker die van de Glacier! Toen we 's avonds op de camping onze tent opzetten, voelden we al meteen dat het serieus afkoelde, en 's nachts lagen we echt te bibberen in ons tent, ni veel geslapen dus! De volgende dag moesten we dezelfde route terugnemen, maar het weer zat tegen dus we waren blij dat we op de volgende camping waren! Na weer een bibber-nachtje zetten we onze tocht verder naar Valle Frances en Los Cuernos, gelukkig was het weer die dag weer super, dus we haddeen prachtige zichten op besneeuwde bergtoppen, wilde rivieren en blauw-groene meren. De vierde dag wandelden we naar de camping die het dichtst bij de Torres (de meest bekende pieken van het park) lag. Normaal was het de bedoeling die de vijfde dag te bezoeken, maar we voelden 's avonds het weer al veranderen, en inderdaad, de volgende dag was het echt miserabel weer. We waren 's morgens al blij dat de tent er nog stond, de wind en regen waren niet te doen! Omdat we toch niets zouden zien (en 4 nachten slecht geslapen hadden!) hebben we die dag de tocht maar gelaten voor wat het was. We hebben de bus terug genomen naar Puerto Natales en je kan niet geloven hoe gelukkig we waren toen we gisterenavond een zacht en warm bed in konden kruipen!!! Superrr!
Dit was het dan weer voor deze keer! Hopelijk reizen jullie nog mee tot aan het laatste verhaal!!! De foto's volgen later want het internet is hier enorm traag dus daar gaan we niet aan beginnen!

Ciaoooxxxx

moeke

wel wel wel jullie blijven ons verbazen hé en weeral zo een mooi verhaal top !!ben toch ook zo benieuwd weer naar de kiekjes hihi dikke kus xxx

Jef

Weeral blij iets van jullie te horen ... was er ni gerust in na het horen van jullie trektocht met het tentje, maar buiten dat bibberen (gelukkig van de kou) blijkt alles weer goed meegevallen te zijn.
En de pinguins ? Waar zaten die ?

ciao, ciao

Mam

tof wat jullie gedaan hebben met die trektocht enzo... maar zoals papa zei waren wij daar niet echt gerust in, gelukkig is alles goed afgelopen.

kus

Mam

Ik moet jullie de groeten doen van Ria en Fonne, wij hebben ze gezien op het bal van de burgemeester, eens thuis, een hele week geen dorst ni meer gehad!!!

Marijke

Teu-te-tereu, teu-te-tereu...Wat een heuglijk nieuws! Proficiat Lara & Thomas! Geniet er nog van he...

Lies

Weeral een verhaal om jaloers op te zijn!! Geniet nog van jullie laatste maandje!!

Dikke dikke zoen

Harold

Super......weer een mooi verhaal, met mooie nieuwtjes....ennuh....we reizen gewoon mee naar het laatste verhaal....!!! Nog veel plezier...

Fonne en Ria

Alweer een super verhaal hè....
Een dikke proficiat met jullie bangelijke toekomstplannen.
Hebben nog met ouders Lara een gezellige babbel gehad op bal burgemeester en hadden het daar al vernomen....
Zien alweer uit naar jullie volgende verhaal maar nog eerst wat kiekjes zeker.
Nog super veel amusement.
groetjes Fonne en Ria

ann struyf

dikke proficiat met jullie huwelijk !!!
dan moeten jullie zeker op huwelijksreis naar chili, ongetwijfeld !!! alles klinkt me bekend in de oren, ben er overal geweest, super. wij hadden ook zo koud in punta arenas, als ik er nog aan denk.... alles wat we bij hadden van kleding moesten we aandoen !!!! geniet nog van jullie reis want het zal vlug gaan nu...groetjes ann

Lara & Thomas

Dankuwel allemaal :)!!
De kans is groot dat die huwelijksreis inderdaad hier ergens in de buurt doorgaat :-D!
Tot binnen enkele weken!xxx