thomasenlara.reismee.nl

Last but not least: Argentinië

Holaaa lieve mensen,

Jaja, het is bijna zover. Het is ongelofelijk hoe deze 6 maanden gevlogen zijn, en binnen twee dagen stappen we al op het vliegtuig richting Zaventem! Het waren in elk geval zes geweldige maanden, om niet te zeggen de beste van ons leven!
Vorige keer eindigden we in Puerto Natales na de schitterende 5-daagse in Torres Del Paine. Daarna verlieten we Chili en namen we de bus richting Argentinië, Ushuaia. Onderweg moesten we 2 keer de grens oversteken wat steeds enorm veel tijd vraagt en 1 keer moest de bus weer op de boot om een rivier over te steken. Aangekomen in Ushuaia (het zuidelijksteeinde van de wereld), bleek het een gezellig maar zeer duur stadje!
We deden er een trip naar een eilandje vol pinguïns, wat uiterst mooi was om te zien. Daar geraken liep weer niet zoals gepland want we moesten bijna rechtsomkeer makentoen bleek dater een boom op de weg was gewaaid. Gelukkig kwam er na 15min een grote jeep aan die de boom met veel moeite aan de kant kreeg zodat wij onze tour konden verderzetten. Op het eiland zagen we twee verschillende pinguïn-soorten en ze waren met zo spectaculair veel dat het echt alweer met de monden open genieten was! Veel van de pinguïns waren juist van veren aan het wisselen wat één keer per jaar gebeurd tussen september en maart. Van maart tot septemer vertrekken ze richting noorden en blijven ze in het water. Elk jaar komen ze in september terug naar het zelfde eilandje. We kwamen echt heel dichtbij de pinguïns en het zijn zo'n grappige beestjes, dit was dus toch weer één van de hoogtepunten, zo tussen duizenden pinguins mogen staan!!
De volgende ochtend namen we om 05.00uur de bus richting El Calafate, waar we om 01.30 's nachts aankwamen. We kwamen terecht op een geweldige camping waar we onze eigen bbq hadden, en daar maakten we ook elke avond gebruik van! We hadden voor de tweede dag een tour geboekt, maar we hadden het de eerste avond zo bont gemaakt op de camping (teveel goede muziek op de radio en teveel goedkope wijn!!), da we niet uit onze tent geraakten. Die van de camping stond 's morgens met onze tent de schudden 'OPSTAAN, de bus is er!!', antwoord: 'Nooo, We go tomorrow!'. De bus heeft niet op ons gewacht, eneerst zei da meisje van de campingdat we toch nog de volle pot moesten betalen voor de tour en niet meer konden gaan. Maar uiteindelijk kon het toch nog geregeld worden dat we de volgende dag meekonden, OEF! Die avond dus maar op tijd in ons tent gekropen en de volgende dag richting Perito Moreno, een enorme ijsmassa van zo'n 70 m hoog en 5km lang! Eerst deden we een boottochtje waarbij we heel dicht bij de glacier kwamen. Echt machtig om te zien! Daarna gingen we nog naar verschillende uitkijkpunten waardoor we een zicht kregen van bovenuit. We konden die gigantische ijsmassa horen kraken (het beweegt zich zo'n 2m per dag), en om de zoveel minuten viel er een gigantisch stuk ijs in het water, wat enorm veel lawaai en spectakel met zich meebracht. We zagen ook een stuk ijs van minstens 10 m lang dat onder het water was afgebroken, naar boven komen drijven... Wooow, water spoot langs alle kanten omhoog met het nodige lawaai erbij, net alsof er iets gigantisch ging gebeuren, en toen kwam dat massieve stuk ijs plots bovendrijven, geweldig om te zien!
Na 4 dagen van kamperen in El Calafate moesten we alweer verder en namen we de bus naar Bariloche. Om eerlijk te zijn leek dit op eerste zicht meer een stad uit Zwitserland dan uit Argentië, maar dit maakt het niet minder mooi natuurlijk! De prijzen om er te slapen of om er iets te doen waren echter minder mooi,dus we hebben daar vooral veel door de stad gewandeld en op de camping gezeten, maar het was zeer goed weer dus we verveelden ons nauwelijks!!
Dan onze tocht verder gezet naar Mendoza, een stad waar we al veel goeds over hadden gehoord dus onze verwachtingen lagen hoog. We vonden een leuk hostel met op 100 m afstand een Carrefour zoals ge die zelfs bij ons ni vindt, zo groot!! Mendoza is zeer bekend om zijn vele en goede wijnen, dus we deden meteen een toer naar enkele wijnbrouwerijen. Eerst bezochten we een ietwat groter bedrijf waar we een rondleiding kregen en de nodige uitleg over het proces en hoe de wijn tot stand komt. Na de rondleiding was het tijd voor het leukste deel van het bezoek, het proeven. Zij produceerden enkel rode wijnen die voor export bedoeld zijn, de reden hiervoor is vrij simpel: ze kunnen hun wijnen voor veel hogere prijzen verkopen in het buitenland! Wij kregen uiteraard de kans een fles te kopen en die lieten we natuurlijk niet liggen. Daarna bezochten we nog een klein familiebedrijf maar al bij al was de uitleg een beetje hetzelfde. In Mendoza is het trouwens niet ongewoon dat de mensen hun eigen fles wijn meenemen wanneer ze op restaurant gaan, toch een beetje raar voor ons he :). Verder gingen we in Mendoza ook nog relaxen in de grootse natuurlijke warm-waterbaden van Zuid-Amerika, zoveel verschillende kleine en grote zwembaden in een dal tussen de bergen, echt schitterend!!! De stad zelf was ook meer dan de moeite waard dus het voldeed zeker aan onze verwachtingen!
De volgende en bijna laatste stop was Salta... In Salta deden we twee verschillende tours. Bij de eerste gingen we richting Humahuaca, waar we o.a. de berg met zeven kleuren konden bewonderen. De tweede tour was naar Cafayate. Beide tours brachten ons door prachtige landschappen, kleine dorpjes, ruïnes en zelfs wijnbrouwerijen. Echt heel tof! Op de tweede tour leerden we trouwens nog een Amerikaanse kennen, waar we ons nog goed mee geamuseerd hebben.
Na Salta trokken we voor de laatste keer naar jungle-gebied om er de Iguazu-falls te gaan bewonderen (275 watervallen op bijna 3 km lengte). Amai, die hitte waren we duidelijk nimeer gewoon, 40graden en kei vochtig, zweten geblazen!!! Maar het was het meer dan waard want de watervallen waren echt fenomenaal!!! Onbeschrijflijk mooi!! Zooveel water da daar naar beneden komt me zoveel kracht en lawaai, en al die regenbogen, vlinders en prachtige natuur maakten het echt af!!! De watervallen boden gelukkig ook veel verfrissing, soms was het net alsof we onder een douche stonden! Jaja, dit is echt ne serieuzen aanrader om te doen :).
Na een paar dagen in dit hete gebied vertrokken we richting onze eindbestemming: Buenos Aires... Langs de ene kant hadden we heel hard uitgekeken naar deze stad, langs de andere kant doet het toch wat raar omdat dit het einde is, hierna geen nieuwe bestemmingen en avonturen meer, maar terug richting België! In elk geval, we kwamen er terecht in een heel leuk en goeiekoop hostel waar we onze laatste week zouden doorbrengen. We bezochten de voorbije dagen de verschillende wijken in Buenos Aires (Palermo, Boca, San Telmo, het centrum, ...), we gingen naar een drum-feest (la Bomba del tiempo), bezochten een dorpje op 35km van Buenos Aires (Tigre) waar we een gezellig boottochtje deden (samen met de Amerikaanse die we in Salta hadden leren kennen), enz. Maaarrr, niet alles in Buenos Aires is rozegeur en maneschijn ... Toen we eergisteren het Boca-stadium waren gaan bezoeken en aan het terug wandelen waren naar het centrum, werden we plots opgeschrikt door twee gasten die voor ons sprongen me een mega groot mes!!! Lara roepen/blijten, Thomas wou het eerder op een lopen zetten. Gelukkig konden ze enkel den Thomas zijne rugzak bemachtigen waar eigenlijk niets inzat, chance! Twas in elk geval wel hard verschieten en een paar minute me een kloppend hart blijven nadenken over wa er nu juist gebeurd is. We hadden geluk gehad, maar dat geluk duurde niet lang, want de volgende dag werd Lara haar portefeuille gepikt in een drukke winkelstraat; bankkaart, visa, identiteitskaart, 100euro, ... allemaal weg :-(. Ondertussen is alles aangegeven bij de politie en gaan we hierdoor zeker onze laatste dagen niet laten verpesten! We gaan nog twee dagen genieten en ons heel hard amuseren ;).
Zozo... het zit er bijna op. Het was absoluut een fantastische reis waarbij we zoveel nieuwe ervaringen hebben opgedaan en op zoveel unieke plaatsen zijn geweest: La mitad del mundo (midden van de wereld), het amazone-gebied & de amazone-rivier, de Andes, Machu picchu, Uyuni, de hoogst gelegen stad ter wereld (potosi), één van de droogste gebieden ter wereld (Noorden van Chili), hoogst bevaarbare meer ter wereld (Titicacameer), hoogste (en zotste) hoofdstad ter wereld (La Paz), de death-road overleefd, tot aan het einde van de wereld geraakt (Ushuaia), de grootste bewegende ijsmassa ter wereld gezien (Perito Moreno), op één na grootste watervallen ter wereld, enzovoort enzovoort :).
We willen in elk geval nog de mensen bedanken die onze blog hebben gevolgd en de moeite hebben gedaan eens te reageren, bij deze: Danku :), wij vonden dat zeer fijn! Hopelijk zijn we hier binnen enkele jaren terug en kunnen we dan terug jullie interesse wekken ;). Voor de mensen die zin hebben gekregen om naar hier te komen, gewoon DOEN! het is zo hard de moeite waard, iets da ge nooit zult vergeten!
Ok, dag vrienden en vriendinnen en familie :) Tot snel waarschijnlijk!!! XXXX

moeke

OEFFFFFFFFFFFFFFFFFFF Kan ni wachten tot het maandag is ! Thomas je bedjes staat klaar en Lara één nachtje zonder zal wel lukken hé Dikke kus en héél blij voor jullie dat het zoooo een prachtige ervaring was !!!! xxx

mam

ja jongens, de laatste dagen wat pech gehad hé?! vandaag nog laatste centjes gepikt...word tijd da jullie naar huis komen! tot maandag!

Kus